FRANCZYZA INTERMARCHÉ: NA CZYM ZARABIAMY?
Jedno z pytań, jakie nam i sobie zadajecie, brzmi: na czym i w jaki sposób będziemy zarabiać, przystępując do franczyzy Intermarché? Uzyskana odpowiedź z pewnością jest jednym z kryteriów decyzji o wejściu na ścieżkę rekrutacji. W tym materiale postaramy się udzielić Wam kompleksowej odpowiedzi. Sam poziom dochodów zależy od wielu czynników, ponieważ nasze sklepy mają różne formaty, powierzchnię, lokalizację i konkurencję. Generują od kilku do kilkudziesięciu milionów złotych przychodu rocznie. Natomiast powodzenie finansowe w naszym biznesie w dużym stopniu zależy od zaangażowania właścicieli w oparciu o kompetencje niezbędne do prowadzenia przedsiębiorstwa, jakim jest supermarket. Zatem to w dużej mierze od Was zależało będzie, jakie osiągniecie wyniki.
LICZY SIĘ WYNIK PRZEDSIĘBIORSTWA
Ideą prowadzenia sklepu, tak jak i każdego przedsiębiorstwa, jest osiąganie zysku. Cel ten osiąga się poprzez odpowiednie zbilansowanie przychodów i kosztów. W przypadku supermarketu Intermarché głównym źródłem przychodów jest marża uzyskana ze sprzedaży towarów. Uzupełnieniem po stronie przychodów jest rabat wiernościowy oraz inne przychody, np. finansowe lub inne z tytułu np. wynajmu powierzchni w pasażach.
Na przeciwległym biegunie znajdują się koszty funkcjonowania przedsiębiorstwa. Największą wagę stanowi koszt personelu oraz koszty związane z obsługą nieruchomości (czynsz). Odzwierciedleniem powyższego jest budżetowy rachunek wyników, określający docelowe wartości procentowe w odniesieniu do osiąganego obrotu brutto, jakie powinien zrealizować sklep. Szczegóły dotyczące rachunku wyników, elementów składowych, praktyk ułatwiających ich osiąganie znajdują się w Książce budżetowej, którą każdy właściciel otrzymuje przed rozpoczęciem każdego roku kalendarzowego.
Książka budżetowa to corocznie przygotowywany przez serwisy centralne i przedsiębiorców dokument, zawierający obowiązujące na dany rok wskaźniki związane z funkcjonowaniem spółki. Należą do nich m.in:
- obrót budżetowy dla poszczególnych formatów,
- udziały poszczególnych kategorii produktowych oraz ich marże,
- procentowe poziomy kosztów w odniesieniu do obrotu budżetowego
- budżetowy rachunek wyników.
To również zbiór praktyk i wskazówek pozwalających na lepsze zarządzanie sklepem. Książka budżetowa podzielona jest podobnie jak sam rachunek wyników na część związaną z przychodami oraz część związaną z kosztami. Uzupełnieniem jest część związana z zarządzaniem zapasami oraz część poświęcona zagadnieniom e-commerce.
SKĄD BIERZE SIĘ OBRÓT?
Powiedzieliśmy wcześniej, że głównym składnikiem przychodów jest marża wartościowa po sprzedaży. Aby pojawiła się marża, niezbędny jest obrót. Aby generować odpowiedni obrót, niezbędne jest współistnienie i odpowiednia synergia pomiędzy:
>> produktem,
>> jego ceną, jakością, dostępnością,
>> ulokowaniem w sklepie oraz
>> szeroko rozumianą jego promocją.
Każdy pojedynczy element, jak dobry by był, funkcjonując samodzielnie, nie pozwoli osiągnąć zamierzonego celu, jakim jest maksymalizacja obrotu. Atrakcyjny produkt w niekonkurencyjnej cenie nie znajdzie nabywcy, podobnie jak inny produkt pomimo atrakcyjnej ceny, umieszczony w nielogicznym dla siebie miejscu w sklepie. Na te wszystkie elementy bezpośredni i pośredni wpływ mają właściciele sklepu. Właściciel może liczyć także na wsparcie w tym zakresie ze strony centrali.
SKLEPY INTERMARCHÉ
A CO Z MARŻĄ?
Sam obrót to dopiero połowa sukcesu. Jeżeli nie będzie mu towarzyszyła odpowiednia marża, może okazać się, że całe przedsięwzięcie jest nierentowne. Uzyskanie odpowiedniego obrotu to warunek konieczny, ale niewystarczający. Dlatego Książka budżetowa mówi o planowanych wskaźnikach marży zawsze w odniesieniu do określonego obrotu.
Sam obrót to dopiero połowa sukcesu. Jeżeli nie będzie mu towarzyszyła odpowiednia marża, może okazać się, że całe przedsięwzięcie jest nierentowne. Uzyskanie odpowiedniego obrotu to warunek konieczny, ale niewystarczający. Dlatego Książka budżetowa mówi o planowanych wskaźnikach marży zawsze w odniesieniu do określonego obrotu.
Najczęściej spotykana definicja marży określa ją jako nadwyżkę pomiędzy wartością sprzedaży a kosztem zakupu. Wartość marży może być wyrażona zarówno kwotowo, jak i procentowo. W ujęciu procentowym wskazuje, jaki udział w wartości sprzedaży stanowi wartość marży kwotowej.
Poziom marży sklepu zależy od struktury sprzedaży, wzajemnej relacji produktów promocyjnych i tych z gamy stałej. Dużo wyższy udział promocji będzie powodował niższy poziom marży. Przedsiębiorca zarządzający swoim supermarketem w największym możliwym stopniu powinien unikać występowania czynników mających wpływ na pogorszenie marży, do których należą m.in.:
>> brak odpowiednio szybkiej reakcji dla artykułów wolno rotujących z krótkim terminem,
>> brak weryfikacji cen zakupu od dostawców lokalnych - źle dobrana cena sprzedaży,
>> złe magazynowanie artykułów,
>> zła struktura sprzedaży promocyjnej i stałej,
>> błędy w przyjęciu towaru,
>> brak przeprowadzania okresowych inwentaryzacji.
Jak widać, także w przypadku marż, udział właściciela sklepu jest kluczowy i w efekcie ma wpływ na wynik całego przedsiębiorstwa.
A CO Z KOSZTAMI?
Od jakości oferowanych usług przez sklep w znacznej mierze zależy powodzenie biznesu. Od kwalifikacji pracowników zależy jakość wytwarzanych przez nich produktów, zadowolenie klientów z obsługi bezpośredniej czy optymalizacja liczby etatów i godzin pracy. Te ostatnie wprost przekładają się na koszty personalne, które stanowią główny składnik kosztowy. Pomimo tego należy patrzeć na personel bardziej jako na inwestycję, od której zależy rozwój organizacji, niż jako na składnik kosztowy. Należy zatem dążyć do stanu, w którym coraz bardziej kompetentny pracownik będzie w stanie sprostać wymaganiom związanym z optymalizacją procesów w sklepie. Poziom kompetencji i zaangażowania pracowników zależeć będzie w dużym stopniu od Was jako zarządzających całą firmą.
W przypadku kosztów takich jak energia, gaz, drobne wyposażenie czy wyposażenie sali sprzedaży właściciel może liczyć na wsparcie struktur centralnych. Masyfikacją zakupu tego typu usług czy produktów, zajmuje się Administracja Zakupów Niekomercyjnych. Dokonuje tego w imieniu wszystkich sklepów sieci. Właściciel może korzystać z oferty działu, mając przy tym wpływ na swój poziom wydatków. W przypadku pozostałych pozycji kosztowych właściciele powinni zawsze dążyć do ich optymalizacji.
Bogdan Feruga - właściciel Intermarché w Pajęcznie i Wieluniu
INWESTYCJE
Ważnym elementem prowadzenia działalności gospodarczej są inwestycje. Mają podwójny wpływ na wynik przedsiębiorstwa. Z jednej strony mogą przyczynić się do zwiększenia obrotu np. poprzez wprowadzenie nowego konceptu sklepu, a z drugiej wpłynąć na poprawę kosztów dzięki wdrożeniu fotowoltaiki, nowych urządzeń czy energooszczędnego oświetlenia. Uruchomienie stacji paliw czy myjni samochodowej to przedsięwzięcia wymagające dużych nakładów finansowych, ale też takie, które w znaczącym stopniu mogą poprawić rentowność całej firmy, atrakcyjność lokalizacji dzięki wprowadzeniu dodatkowych usług, a przez to satysfakcję właścicieli ze wspólnie prowadzonego biznesu.
Zarządzanie sklepem to ciągły i niełatwy proces. Wymaga konsekwencji w działaniu oraz systematyczności. Dlatego tak ważne jest bieżące analizowanie funkcjonowania. Od szybkiej reakcji na zachodzące zmiany zależy powodzenie przedsięwzięcia. Do podstawowych działań zmierzających do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania sklepu należy:
- weryfikowanie dostępności gamy produktowej,
- weryfikowanie stanów zalegających,
- weryfikowanie poziomu marży,
- weryfikowanie poziomu likwidacji,
- weryfikowanie wskaźników rabatowych,
- weryfikowanie poziomu stanu magazynowego,
- weryfikowanie dynamiki sprzedaży w odniesieniu do okresu porównawczego,
- analizowanie i optymalizacja kosztów,
- prowadzenie inwestycji, koncept, oświetlenie.
JAK TO WSZYSTKO WPŁYWA NA DOCHÓD FRANCZYZOBIORCY?
Jako przedsiębiorcy zarządzający sklepami Intermarché będziecie mogli, w stosunku do wygenerowanego poziomu dochodowości spółki, wypłacać sobie bieżące wynagrodzenie jako zarządzający przedsiębiorstwem. Jest ono określone procentowo w relacji do obrotu brutto realizowanego przez sklep.
Ponadto jako właściciele sklepów prowadzonych w formie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością będziecie mieli prawo do dywidendy od zysku netto uzyskanego w danym roku obrotowym.
W przypadku naszej marki przedsiębiorcy nie dzielą się zyskiem z centralą Grupy Muszkieterów, mimo iż Grupa Muszkieterów angażuje się finansowo w kształtowanie kapitału pierwotnego spółki.
czy chcesz
odmienić swoje Życie?
Zostań właścicielem supermarketu Intermarche!
Masz pytania lub wątpliwości dotyczące prowadzenia sklepu? A może jesteś już wstępnie zdecydowany? Wypełnij formularz, a skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku dni roboczych.Prosimy, przemyśl te kwestie przed kontaktem: oferujemy sprawdzony biznes, niezależność, a przy tym możliwości rozwoju i praktyczne wsparcie przy tworzeniu nowego przedsiębiorstwa. W zamian oczekujemy jednak wkładu własnego w wysokości min. 400 tys. złotych (niepochodzących z kredytu), a także zaangażowania, otwartości na zmiany i nową wiedzę. Jak się z tym czujesz?
Zostań właścicielem supermarketu Intermarche!
Masz pytania lub wątpliwości dotyczące prowadzenia sklepu? A może jesteś już wstępnie zdecydowany? Wypełnij formularz, a skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku dni roboczych.Prosimy, przemyśl te kwestie przed kontaktem: oferujemy sprawdzony biznes, niezależność, a przy tym możliwości rozwoju i praktyczne wsparcie przy tworzeniu nowego przedsiębiorstwa. W zamian oczekujemy jednak wkładu własnego w wysokości min. 400 tys. złotych (niepochodzących z kredytu), a także zaangażowania, otwartości na zmiany i nową wiedzę. Jak się z tym czujesz?