Kobieca strona biznesu
Kobiety wiedzą, czego chcą, są kreatywne i niezależne, zależy im na rozwoju, mają dużą wiedzę. Dobrze zarządzają personelem i potrafią działać wielozadaniowo. Wiedzą, że praca jest ważna, ale równie poważnie podchodzą do tego, aby odnaleźć work-life balance.
W Polsce działalność gospodarczą prowadzi ok. 800 tys. kobiet. Choć pań w biznesie jest o połowę mniej niż panów, to fakt ten nie wynika wcale z braku kompetencji. Przeciwnie – kobiety są świetnymi szefami, nie boją się szukać rynkowych nisz, do których mężczyźni niechętnie zaglądają. Są kreatywne, ambitne, niezależne, nastawione na rozwój. Z badań wynika, że firmy prowadzone przez kobiety są bardziej stabilne. Panie są też bardziej oszczędne. Niewiele z nich korzysta z kredytów przy zakładaniu firmy, zdecydowanie wolą finansować biznes z odłożonej gotówki. To, co część pracodawców uważa za minus zatrudniania kobiet – czyli konieczność godzenia obowiązków domowych i rodzinnych z pracą – daje im tak naprawdę przewagę w zarządzaniu własnym biznesem. Po prostu są w naturalny sposób nauczone wielozadaniowości.
Magdalena Dudka od 12 lat prowadzi z mężem sklep sieci Intermarché w Słubicach. Wchodząc do Grupy Muszkieterów, miała już spore doświadczenie w prowadzeniu biznesu. Wcześniej przez kilka lat małżonkowie wspólnie prowadzili firmę zajmującą się zakładaniem ogrodów, terenów zielonych.
Zawsze dzieliliśmy się zakresem obowiązków – podkreśla Magdalena Dudka – W naszej spółce to ja odpowiadam za działania operacyjne, urozmaicanie asortymentu, zatrudniane personelu i kontakty z pracownikami.
Taki podział obowiązków nie bierze się znikąd. Zdaniem ekspertów kobiety m.in. świetnie sprawdzają się w kontaktach międzyludzkich, są empatyczne i dzięki temu dobrze zarządzają pracownikami.
KOBIETY MAJĄ MNÓSTWO ZALET JAKO PRZEDSIĘBIORCY, A UMIEJĘTNOŚĆ BUDOWANIA ZESPOŁU I TWORZENIA DOBREJ ATMOSFERY W PRACY TO JEDNA Z NICH. JESTEŚMY OTWARTE NA LUDZI I ICH PROBLEMY. W NASZYM SKLEPIE ZATRUDNIAMY GŁÓWNIE PANIE, JEST ICH OKOŁO 70. DZIĘKI WŁASNYM DOŚWIADCZENIOM ŻYCIOWYM ŁATWIEJ MI ZROZUMIEĆ ICH PUNKT WIDZENIA, UWZGLĘDNIAĆ ICH POTRZEBY CHOCIAŻBY USTALAJĄC GRAFIK, GODZINY PRACY.
potwierdza Magdalena DudkaKobiety są komunikatywne, potrafią słuchać i wyciągać wnioski. Są również dobrze zorganizowane i umieją wykonywać kilka zadań naraz – tego uczą się m.in. zajmując się domem i rodziną. Każda mama potrafi jednocześnie prasować, gotować obiad i pomagać dzieciom w odrabianiu lekcji. Zarządzanie domem to ciężka praca, ale jednocześnie buduje kompetencje, które świetnie można wykorzystać w zarządzaniu przedsiębiorstwem.
Kobiety mają idealne kompetencje do zarządzania w handlu – podkreśla Magdalena Dudka – Dodając kolejne punkty do listy ich zalet, trzeba wymienić jeszcze otwartość na nowości, chęć rozwoju, konsekwencję w działaniu i stanowczość. Dzięki temu panie osiągają sukcesy jako niezależne bizneswomen.
Nie da się ukryć, że prowadzenie biznesu wymaga dużego zaangażowania. To właśnie najczęściej zniechęca panie do otwierania firm – obawa, że nie zdołają pogodzić życia zawodowego i rodzinnego.
Zanim dołączyliśmy do Grupy Muszkieterów, prowadziliśmy z mężem firmę, którą otworzyliśmy zaraz po studiach. Pracowaliśmy wówczas bardzo ciężko, właściwie na nic innego poza pracą nie mieliśmy czasu – wspomina Magdalena Dudka – Po kilku latach stwierdziliśmy, że dłużej nie da się już tak żyć. Zwłaszcza że na świat przyszło nasze pierwsze dziecko, które też domagało się naszej uwagi.
Właśnie szukając innych możliwości zawodowych, zainteresowali się franczyzą Intermarché.
Grupa Muszkieterów dała nam narzędzia i możliwości, które pomogły zbilansować życie rodzinne i zawodowe – mówi Magdalena Dudka – Oczywiście osiągnięcie takiego balansu wymaga też pracy nad sobą i nauczenia się delegowania obowiązków. Kobiety najczęściej chcą być perfekcyjne, w domu i pracy. Być supermatkami i superszefowymi. Niepotrzebnie obawiamy się tego, jak będą oceniane przez innych. Musimy jednak zrozumieć, że same wszystkiego nie zrobimy. Kluczem jest otaczanie się odpowiednimi ludźmi, którym możemy zaufać i przekazać część obowiązków. Trzeba skupiać się na rzeczach najważniejszych, a odpuszczać te mniej ważne. Współdziałać z otoczeniem i nie wstydzić się korzystać z ułatwień. To wszystko przychodzi z czasem i doświadczeniem.
W Grupie Muszkieterów jest 252 mężczyzn franczyzobiorców i 226 kobiet franczyzobiorczyń. Oczywiście część osób prowadzi biznes w parach, niemniej jednak liczby rozkładają się prawie po równo.
Ale nie możemy liczyć na ulgowe traktowanie ze względu na płeć – śmieje się Magdalena Dudka. Ona sama, oprócz prowadzenia sklepu, pracuje również w centrali, zajmując się rekrutacją nowych przedsiębiorców – Jak u każdego, także u pań liczą się przede wszystkim kompetencje, zaangażowanie i umiejętność współpracy. I nigdy, w całej mojej karierze nie spotkałam się z niesprawiedliwym traktowaniem z powodu płci – podkreśla Magdalena Dudka – Struktura rodziny w Polsce się zmienia, mężczyźni coraz bardziej angażują się w życie domowe i rodzinne. Dzięki temu kobietom coraz łatwiej wkraczać na drogę przedsiębiorczości, zyskiwać niezależność finansową, nie muszą rezygnować z rozwoju osobistego i zawodowego.
Materiał przygotowany przez ekspertów portalu Franchising.pl